NCL Danmark (tidligere Dansk Spielmeyer-Vogt Forening)

NCL Danmark blev stiftet i august 1983 med henblik på at støtte, opmuntre og informere familier og pårørende til sygdomsramte børn. Vores mål er at sikre børnene størst mulig livskvalitet, og inspirere familier og andre pårørende til at skabe de bedste rammer for børnene og dem selv.

Foreningen har godt 150 medlemmer, som tæller både enkeltpersoner, familier, institutioner og kommuner. Og sammen med vores netværk af blandt andet NCL eksperter og søsterforeninger i andre lande, har NCL Danmark en masse viden og praktisk erfaring med NCL sygdomme, som vi gør alt for at dele. Vores medlemmer modtager to gange årligt vores medlemsblad, som vi udgiver i samarbejde med Dansk Blindesamfund, og derudover har alle medlemmer mulighed for at deltage i foreningens arrangementer. Du kan blive medlem her.

En gang årligt afholder vi generalforsamling og IKH afholder forældre- og støttekursus, for lærere, pædagoger og plejepersonale. I de weekender hvor der er forældresamlinger arrangerer foreningen sideløbende børnetræf, hvor børn og unge med NCL mødes og vedligeholder deres socialerelationer. Derudover arrangeres vinterkursus og familietræf, og IKH afholder sommerskole.

Foreningens bestyrelse, som vælges på den årlige generalforsamling, består af 5-7 medlemmer, hvoraf de 5 skal være forældre eller voksne søskende. Bestyrelsen står altid til rådighed for samtale eller personlig kontakt.

Nye forældre tilbydes en anden NCL familie som mentor familie i den første tid, hvor mange spørgsmål trænger sig på.

Vi opfordrer vores medlemmer til at bidrage med alle idéer og oplysninger, som kan være relevante for foreningen og vores medlemmer, og I til hver en tid mere end velkomne til at kontakte os. Det kan I blandt andet gøre her.

NCL Danmark anvender Podio.com til kommunikation foreningen og familierne imellem. Det forudsætter medlemsskab af foreningen for at blive inviteret ind på Podio.

Venlig hilsen
NCL Danmark